Toegankelijk Bergen op Zoom is erg blij met de initiatieven het centrumgebied een nieuw leven in te blazen.
Momenteel zijn er voor de binnenstad drie trajecten beleidsontwikkeling:
Deze ontwikkelingen vereisen een integrale benadering. Ook moeten de meeste projectideeën nog uitgewerkt en op haalbaarheid en wenselijkheid beoordeeld worden. Tussen de meeste componenten is er samenhang en afhankelijkheid. Dat vraagt om inzicht en overzicht.
Een besluit van vandaag mag kansen en wensen van morgen niet onmogelijk maken.
Om inzicht in de materie te krijgen, heeft Toegankelijk Bergen op Zoom veel onderzoek gedaan en veel relevante informatie op een rijtje gezet. Feitelijk is dat soort info ook nodig om tot doordachte en verantwoorde besluitvorming te komen. Daarom stelt Toegankelijk Bergen op Zoom de onderzoeksresultaten beschikbaar. De meeste info is al in een eerder stadium gedeeld met het stadskantoor en het college.
Naast het realiseren van een compact en gevarieerd winkelgebied en aandacht voor klimaatadaptatie is het motto: “Van “place to buy naar place to be”. Dat spreekt ons zeer aan. Het klinkt goed, maar is eigenlijk onvolledig.
Een belevingsplek waar je MOET zijn, zal ook aangenaam en veilig bereikt moeten kunnen komen. Dat geldt voor iedere bezoeker. Immers, een bezoeker die met de auto, de fiets, de brommer of snorfiets of gewoon te voet de binnenstad bezoekt, wordt of is al een voetganger. Iedere bezoeker wil zich aangenaam, zonder belemmeringen en veilig als voetganger kunnen verplaatsen naar de beoogde bestemmingen. Het positief beleven van de binnenstad wordt bepaald door de reeks van belevingen tussen het startpunt en het vertrekpunt. Start en vertrekpunt zijn vaak de parkeervoorzieningen. Voor de beleving aangename en veilige voetgangerstoegankelijkheid betreft iedereen, dus
Het heeft minder zin prachtige projecten te realiseren als het fundament onvoldoende op orde is. Een besluit om de binnenstad te gaan bezoeken is onder andere afhankelijk van de kwaliteit van de te verwachten toegankelijkheid. Het gedrag van bezoekers en ondernemers is medebepalend voor de ‘place to be’. Heldere consistente regels, vergroting van het bewustzijn, corrigerende impulsen en handhaving horen tot dat fundament. Alleen SAMEN maak en houd je een aangename binnenstad.
Ondanks de zeer positieve gemeentelijke voornemens is Toegankelijk Bergen op Zoom zeer bezorgd over de toegankelijkheid in het ‘nieuwe’ beleefgebied. De belangrijkste reden is onvoldoende kennis en bewustzijn, te weinig alertheid en adequaat handelen en het niet handhaven van afspraken over toegankelijkheid. Dit betreft in de eerste plaats het uitstallingenbeleid en vormen van terrassen in winkelstraten.
In tien jaar tijd is een acceptabel toegankelijk winkelgebied ‘omgetoverd’ naar een oncomfortabel hindernissentraject.
De gevelterrassen op de Grote Markt zijn helaas al vanaf de herinrichting (twintig jaar geleden) niet voor iedereen zelfstandig bereikbaar.
Een ander punt van zorg is het niet benoemen van een voornemen een regulerend fietsparkeerbeleid tot stand te brengen. Het overal kunnen parkeren van fietsen heeft een zeer nadelige invloed op toegankelijkheid.
Verder krijgt het aspect (verkeers)veiligheid voor voetgangers en mensen met een beperking onvoldoende aandacht.