We willen de drukte zoveel mogelijk spreiden. Dat doen we bijvoorbeeld door bezoekers aan te moedigen om drukke tijdstippen en drukke plekken te vermijden. En door reizigers te verleiden om zoveel mogelijk buiten de spits te reizen.
Daarbij vertrouwen we erop dat iedereen zijn verantwoordelijkheid neemt om de drukte uit de weg te gaan. De regionale handhavingsstrategie gaat ook uit van deze eigen verantwoordelijkheid. Pas als het echt niet anders kan, wordt er ingegrepen. Bedrijven zijn zelf verantwoordelijk voor het verminderen van de drukte in gebouwen en op privéterrein. Bijvoorbeeld door waar dat kan medewerkers thuis te laten werken.
Economische activiteiten en sport zijn belangrijk voor de stad. Daarom geven we hier ruimte aan, waar dat kan. De openbare ruimte richten we zo goed mogelijk in met zo min mogelijk obstakels of hindernissen voor voetgangers en fietsers. De ruimte die overblijft kan gebruikt worden voor recreatie en economische activiteiten.
Initiatieven van partijen die voldoen aan de uitgangspunten ondersteunen wij. Bijvoorbeeld door op de grond voor winkels met markeringen aan te geven waar mensen kunnen wachten.
We zorgen ook voor fietsparkeren in de stad. Dat kan (tijdelijk) ten koste gaan van autoparkeren. Minder validen en mensen met vitale beroepen houden gewoon de mogelijkheid hun auto te parkeren. Fietsparkeren richten we zo in dat voetgangers voldoende ruimte hebben op de stoepen. Daardoor moet de fiets soms op enige afstand van de bestemming gestald worden